Bokförlaget Hedvig, 2021-08-16

Foto: Stefan Tell

Experimentera med Beppe och farmor!

Beppe Singer och Lena Forsman har med boken Beppe och farmor – godisproblemet skapat en lekfull värld som bjuder på både underhållning och kunskap. En ung Beppe och hans farmor bjuder in läsaren till lördagsmys. Och det betyder lördagsgodis! Men när Beppe ska hugga in på godsakerna råkar han ta en sur godis. Usch! Beppe hatar sura godisar. Finns det något sätt att undvika de sura godisarna? Vad är surt egentligen? Och vad är pH-värde? Farmor och Beppe tar itu med problemet genom både fakta och experiment.

Beppe och farmor – godisproblemet är den första boken i en serie om nioåriga Beppe och hans älskvärda farmor. Tillsammans undersöker de olika ämnen, från naturvetenskap till samhällskunskap, och gör roliga experiment. Och det bästa av allt är att när man har läst klart boken kan man testa själv hemma. Det kommer att finnas ett experiment i slutet av varje bok som är kopplat till temat och berättelsen, med ingredienser och instruktioner.

Vi passade på att ställa några frågor till Beppe inför boksläppet.

Berätta lite om din nya serie?

I den här bokserien har jag valt att vrida tillbaka klockorna och låta läsarna få träffa mig som 9-åring. ”Mini”-Beppe och hans stora idol farmor (det är egentligen min mamma som är förebilden, men för mina barn är hon farmor. Så det blev farmor.) upptäcker, testar, experimenterar bygger och busar tillsammans i farmors verkstad. Farmor är vimsig, sprallig, barnslig och faktiskt ganska smart. Varje bok har ett specifikt tema baserat på situationer som uppstår i mini-Beppes vardag. Tillsammans försöker de hitta lösningar på dessa situationer samtidigt som man får läsa en massa spännande fakta.

Och det bästa av allt är att när man läst klart boken, kan man kavla upp ärmarna och själva testa hemma. Det har ju alltid varit en viktig komponent i allt jag gör – du ska kunna testa själv. Det enda du behöver är ett skafferi eller kylskåp. Utan krusiduller eller avancerad utrustning. Alla ska vara med. Antingen i hemmen med sina vuxna eller i klassrummen med sina lärare.

Hur skiljer den sig från det du tidigare skrivit?

Det här är första gången jag skriver den här sortens böcker. Jag är supernervös och hoppas verkligen att barnen kommer gilla min nya bokserie – Beppe och Farmor. Fram tills nu har mina böcker mer varit som en slags kokböcker. Fast med experiment. Instruktioner, förklaringar, snygga bilder mm. Nu låter jag för första gången påhittade berättelser med karaktärer som barnen förhoppningsvis kommer tycka om att lära känna driva upptäckandet och lärandet. Med en bra story och starka karaktärer får barnen lära sig om allt mellan himmel och jord utan att det blir en ”läxbok”.  Min ambition är att man ska kunna läsa böckerna hemma men även i klassrummet. Samtidigt som böckerna ger eleverna en möjlighet att öva på sin läsning och ta del av en spännande berättelse, får de även viktig kunskap ( både teoretisk och praktisk) som mappar in väl med de aktuella läroplanerna.

Hur var 9-åriga Beppe Singer?

Mini-Beppe var en sprallig, nyfiken och samtidigt väldigt orolig själ. Jag ville verkligen lära mig. Om allt. Jag brukade ofta skruva isär saker för att se hur de såg ut inuti. Jag älskade att ställa frågor och suga i mig så mycket kunskap det bara gick.  Parallellt med detta kämpade jag med att försöka passa in. Jag hittade liksom aldrig min plats på den här planeten. Jag tyckte till en början om att gå i skolan. Men när det efter några år, ungefär i ÅK 3, slutade handla om nyfikenhet och började bli en resultat-tävling tappade jag lusten. Och det är just denna lust att lära jag jobbar så hårt med att hjälpa barnen att hålla vid liv. Hela vägen upp i vuxen ålder. Vi slutar aldrig lära oss. Så länge vi inte glömmer bort att vara nyfikna. Så länge vi vägrar att växa upp.

Foto: Stefan Tell

Var läsning viktigt för dig?

I ärlighetens namn kan jag inte minnas att just läsningen var särskilt viktig för mig. Jag var mer av en upptäckare och fixare. Jag tyckte det var mycket roligare att ha en hammare eller såg i handen än en bok. Däremot minns jag att en av mina starkaste upplevelser som ung var när jag för första gången läste Den Oändliga Historien av Michel Ende. Jag kunde identifiera mig väl med karaktärer Bastian i boken och jag minns att det gav mig en känsla av trygghet och hopp.

Berätta lite mer om farmor!

Inspirationen till farmor är hämtad från min egen mor. Farmor är sprallig, busig, tramsig och full av energi. Mina egna barn älskar att vara med sin farmor. Det blir alltid mycket skratt och påhitt. Jag tyckte det skulle vara kul att göra min mamma till en galen uppfinnare. På så sätt föddes ”farmor” i min nya bokserie.  Farmor håller för det mesta till i sin verkstad. Där försöker hon uppfinna saker som ingen annan tänkt på förut. Det kan bli ganska ovanliga uppfinningar som till exempel ”prinsesstårteförstorare” eller en strumpidentifikator. Farmor struntar helt i vad andra tycker och gör bara det hon själv tycker är kul. Det blir inte alltid som hon hade tänkt sig men det struntar hon i. Det viktigaste för henne är att testa, klura och ha kul. Beppe älskar att vara i farmors verkstad och han kommer alltid till henne när han behöver hjälp med att bygga något eller få svar på sina frågor. På så sätt blir farmor en naturlig humoristisk karaktär samtidigt som hon förmedlar kunskap och inspiration.

Var kommer intresset kring experiment ifrån?

Jag tyckte inte om att sitta vid min bänk och skriva av tavlan. Det fanns ett ständigt sprall som gjorde att jag behövde använda mig av mina händer. Det blev lättare för mig att lära mig då. Och roligare. På min tid fick jag inte den möjligheten. Då tappade jag intresset för skolan, fick dåliga betyg och dålig självkänsla. Därför jobbar jag hårt med att ta fram enkla och roliga verktyg för både lärare och föräldrar så att barn som är som jag aldrig behöver tappa lusten och sluta lära sig. Och sen är det helt enkelt så att vissa experiment kan vara riktigt jäkla roliga också. Speciellt om man som jag under flera år fått möjligheten att ”maxa” dem i TV-rutan på olika sätt.

Berätta lite mer om din bakgrund som lärare.

Att jag blev lärare var egentligen helt otippat. Speciellt med tanke på att mitt förste ämne jag undervisade i var matte. Matten var just det ämne som knäckte mig och mitt självförtroende när jag gick i skolan. Men av en slump fick jag möjligheten att testa på att undervisa. Det blev så småningom ett kall. Att hjälpa elever som har det precis som jag hade det. Att förstå hur det känns att inte förstå. Att inte döma. Att ALDRIG glömma bort att barnen har sina huvuden och hjärtan fyllda av så mycket mer än det som står i mina veckoplaneringar. Att inte glömma bort att mitt främsta uppdrag är att vara en bra vuxen förebild och ett stöd till barn som försöker hitta sina platser på jorden. Att hela tiden vara ödmjuk inför det faktum att eleverna ofta träffar mig än sina egna föräldrar. Att de kanske till och med HELLRE träffar mig än sina egna föräldrar. Att vara en del av deras barndom. Det är dessa grundvärderingar som ligger till grund för hur jag undervisar eller pratar med barn. Både som pedagog och som vuxen överlag.

Kan du ge tips på hur man gör läsning mer lustfyllt?

Det finns det massor med duktiga författare som kan svara mycket bättre på. Däremot har många föräldrar till barn med läs- och skrivsvårigheter hört av sig till mig genom åren. De berättar att just deras barn vågar sig på att läsa mina böcker eftersom de så himla gärna vill testa själva. Då måste de läsa instruktionerna. De blir liksom ”lurade” in i läsningen för att få göra roliga praktiska saker. Det är med detta i åtanke som jag skapat den här nya bokserien. Barnen får träna på att läsa samtidigt som de vet att det blir kul när de läst klart. Att det finns en ”kittel av guld” vid slutet av regnbågen. Läs, testa, lär!